Hoppning

Nu tänkte jag dra upp ett åsiktsinlägg om hoppning, hur jag tänker osv. Detta är vad jag tycker, tycker du inte som jag, då är det helt okej!

Hoppning är en sån sak, antingen gör man det regelbundet, man tävlar osv. eller så gör man det inte alls mycket. Oftast om man inte gör det så är man antingen ointresserad av hoppning eller så vågar man inte. Men, sen kommer dethär. Hur ofta ska man hoppa? Hur högt? Hur mycket? Är hästen i bra kondition? Vad behöver jag träna på? Vad behöver hästen träna på? Jag har aldrig varit jättenoga med detta, eftersom det har varit meningslöst för mig eftersom jag kanske bara kan hoppa 1-2 max 3 ggr i månade om jag har tur.
Hoppning sliter på hästen, så tänk innan du planerar. Hur ofta? Det går inte hoppa hästen 4 dagar i veckan och sen efter 10 veckor märker att hästen har tröttnat, att den har blivit halt eller att den har ont någon stans. Lagom är alltid bäst, jag brukar säga en till två gånger i veckan, en gång med banträning, kanske med lite höjd och en gång med studs, småhinder och bommar, lite teknikövningar osv. Efter ett tag borde du veta vad hästens svaga sida är och vad din svaga sida är  - se till att träna på det!
Om du har häst som håller på att sättas igång, hoppa inte 50 hopp och tro att den ska klara sig, den kommer antagligen sträcka på sig. Börja med att hoppa några småhinder och sen öka efterhand.
Sen detta med att tävla. Många rider alldeles förmycket tävlingar, typ varje vecka. Hästen måste också få vila. Gå inte upp i klasserna försnabbt, det är jättemånga som man ser som rider på MSV:A nivå och knappt klarar av sina ponnys, det är nästan läskigt att bara kolla på. Det känns som det kan hända vad som helst, när som helst.
Checka alltid att gas och broms funkar.
Texten blev väldigt rörig, men hoppas ni förstår vad jag vill komma fram till!
- Tänk över tävlingssäsongen, ska jag verkligen hoppa 3 veckor i rad... Eller kan jag skippa en tävling?
- Tänk på hästens bästa och tävla och träna inte förhögt
- Markarbetet är väldigt viktigt!
- Ha kul!
- Lägg upp schema så hästen inte tröttnar på att gå på volten eller att hoppa, veriera med uteritter och markarbete på fälten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0