Taggad!

Jag känner mig riktigt taggad nu just på hästfronten. Det är så roligt att rida Bamba, hon utvecklas så otroligt mycket! När jag började rida henne så slängtravade hon in i galoppen, nu gör hon det på minsta skänkel. Hon har blivit så otroligt stadig i galoppen, vilket även har hjälp henne i hoppningen. Innan kunde man inte ens sitta ner i traven, nu är hon lätt att sitta ner på. Hon gör 10-meters volter, helt okej galoppombyten och är riktigt rolig att galoppera. Innan var galoppen det man gjorde lite, eftersom hon var så jobbig och galoppera och kunde inte samla sig för fem öre. 
I traven så har hon också utveklats så mycket. Förr gick hon med huvudet rakt upp och gick emot bettet hela tiden, det fanns lixom inget att arbeta med. Sprang iväg för minsta lilla skänkel och drog iväg hela tiden. Blåsor fick man i händerna efter varje ridpass för att hon var så stark. Nu går hon långt ifrån rätt form, men är absolut på rätt väg!
Ska fortsätta jobba henne mest i skritten och galoppen och stärka henne där och få henne i korrekt form, för traven sliter mycket. Så tar vi traven efter hand med mycket bommar, upphöjda bommar så hon får trampa på där bak och sedan komma i rätt form! 
Känner mig verkligen så motiverad med Bamba, för det är verkligen en häst som faller mig i smaken och är verkligen en utmaning som jag gillar. 
 
Frammåt med Bamba, skriver det igen eftersom det är ändrade planer.
Lördag: Felicia rider henne
Söndag: Skogen, alla gångarter. Mest ta det lugnt.
Måndag: Felicia rider
Tisdag: Skritt i skogen med Felicia
Onsdag: Felicia tävlar, LC & LC+5.
Torsdag: Vila
Fredag: Skogen
Lördag: Markarbete, fokus på övergångar och hjälper. Lösgörande och kontroll.
Söndag: En bomövning. Galoppbom-sockerbit-ett galoppsprång-sockerbit-sockerbit-ett galoppsprång-sockerbit-bom. En jobbig övning, men ska inte hoppa den allt för många gånger eftersom hon inte har dom musklerna än. Annars tar jag bort galoppbommarna, alltså den första och sista.
 
/Amanda
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0