Lite tankar om bett och vad jag tycker om olika bett

Jag har alltid varit noga och försöka ha rätt bätt på hästar jag rider. Jag vill helst hålla mig till tredelat, för det gillar jag personligen bäst. 
På det sättet var Gallant ganska svår, han var olika. I dressyren funkade han bäst på rakt, det var hans bett. Men i skogen fungerade det verkligen inte alls. Där fick jag ha hackamore om jag red lugnt eller pelhalm, hade ganska långa stänger eftersom han var så otroligt starkt. Såklart varierade jag med tredelat också, men pelhalm red jag mest på i skogen. Då kunde jag rida honom i form och jag hade 110% kontroll hela tiden, eftersom jag inte är stor så behövde jag det på honom. I hoppningen hade jag tredelat, pessoa eller pelhalm. På vintern fick jag ha pessoa eftersom då var innesäsongen och Gallant var alltid så otroligt pigg på vintern. På hösten och våren räkte det med tredelat, då var han inte lika pigg så då vart det lagom. När utomhussässongen började fick jag ha pelhalm eftersom han älskade att hoppa ute på den stora ridbanan, eftersom jag fortfarande var liten så klarade jag inte honom. Så det gick jättebra med pelhalm!
Det var verkligen ett stort problem med bett innan jag kom på när och vilka sässonger man skulle ha dom betten. Men tillslut kom jag på det! ;)
 
Bamba går på tvådelat eggbett och waterfood-bett. Jag tycker hon går bra på tvådelade i dressyren, men i hoppningen är hon stark som en oxe och i skogen också för den delen. Så vi funderar på att sätta på henne ett pelhalm, för ibland är hon helt okontrollerbar. 
 
Men jag tycker personligen att man ska försöka hålla sig på tränsbett så länge det går, men för mig och Gallant gick det inte. Sedan tycker jag också att man ska rida in hästarna med tränsbett eller hackamore för att vara så snälla mot deras munnar som man kan. Man ska ändå inte vara rädd för att betsla upp lite, men tänk igenom det lite då man inte bara byter för att. 
 
Mina åsikter:
Tvådelat : Detta är väll det bett som jag minst gillar av tränsbetten, men jag har inget emot det. Det är bra på dom hästarna som trivs på det, fortsätt ha det då!
 
Rakt: Gillar detta bettet mycket. Det är snällt mot hästens mun, Gallant verkligen älskade det och tog det jättebra, vi kom så långt i dressyren på det bettet!
 
Tredelat: Helt klart mitt favortitbett, snällt mot hästens mun.
 
Hackamore: Tycker det är bra om man har en häst som inte trivs på bett. Inte allt för starkt, men man kan inte rida som vanligt med det!
 
Pelhalm: Gillar detta bettet också om man rider med så mjuk hand man kan. Ett tips är att prova baby-pelhalm innan man går till det andra, alla hästar reagerar olika så prova så det inte blir förstarkt!
 
Pessoa: Inte favoriten, men trivs hästen på det så gör den. Det har gått så otroligt mycket skitsnack om detta bettet. Jag tror hästen säger till om den inte trivs på det, Gallant trivdes jättebra!
 
Tredelat.
Hackamore
Pessoa
2-delat
 
/Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0