Jaffa 30'e juli

Hoppade idag. 
När jag värmde upp i traven var det som att sitta på en sten som rörde sig kanske en meter i timmen. Skänkeldöd och otroligt stel, efter lite tjafs om vem som skulle bestämma vann jag och hon gick lite mer framåt. Efter några minuters jogging var hon ovanligt fin, inte alls stark och började arbeta lite, gick sen över till galopp. 
Det var samma sak i galoppen, i början var hon en sten, sedan blev hon allt mer mjukare och famförallt mer arbetsvillig. Satte mig sedan ner och gjorde lite allt möjligt, volter, galoppombyten, öka, minska osv. Checkade lite, hade 0,5 mm längre sporrar idag så fick tänka lite. Brukar alltid ha 1,5cm, som jag tycker är aldeles lagom (oftast), men idag tog jag 20 mm. Nådde om henne otroligt mycket bättre, fick även snurra stigläderna, sen skulle hon inte komma undan ;)
Började sedan hoppa lite, körde lite större direkt, brukar alltid annars hoppa fram på sockerbitar, men jag känner mig väldigt säker på Jaffa nu så jag började på ca. 70 - 80 cm. Den höjden brukar jag hoppa Jaffa, känns väldigt lagom. Lite kråkhopp då och då, men jag börjar hitta knapparna mer och mer. 
Nu börjar jag känna om vi kommer rätt eller fel, nu är det bara lära mig veta hur jag ska fixa så vi kommer rätt. Jag har i alla fall kommit en bit på vägen!
Det sköna med Jaffa är att hon hoppar i alla lägen, verkligen alla! Om hon river blir hon sur, så hon gör verkligen allt för att inte riva. 
 
Tränade sen lite snäva svängar och att hålla galoppen igenom svängen, det finns ett problem. Jaffa är så svår att bromsa efter hinder, så efter hinderna någon gång svängde jag in henne i staketet så hon skulle lyssna och det hjälpte ;)
Vet ni vad jag lyckades med sen?
Jo vi kom på ett hinder, Jaffa laddar som tusan. Drar ut tyglarna ur handen på mig, drar ner huvudet direkt efter hindret och bockar av mig. Så nu sitter jag här hemma med ryggont, nackond och huvudvärk, najjjs! :D
Hoppade lite sen och jag var berädd nu, hon försökte några gånger igen, men jag hann säga till, sen slutade hon med det, jag blev lite arg.
Vill ni att jag ska skriva sånahär utverderingar på varje ridpass?
/Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0