Westernryttare eller ej?

Någon som jag känner (skriver inte ut här) påstår att man rider western bara för man har en westernsadel och att man rider engelsk ridning bara för man har en sån sadel.
Enligt mig så är det väldigt fel, för western och 'vanlig' ridning är helt olika!
I western strävar man att rida med så lång tygel som möjligt, mycket med rösten och väldigt mycket med sätet. Tex när jag red Carola ( Colan som hon kallas för) så jobbade jag jättemycket med rösten, sätet och benen. När jag sjönk ihop men min kropp skulle hon göra halt, när jag lutade mig tillbaka skulle hon rygga och hon skulle svänga med hjälp av att lägga tyglen på halsen och svänga med hjälp av ytterbenet. Man strävade mot att hästen inte skulle tugga på bettet och att den skulle söka sig framåt-neråt at sig själv. Man jobbade verkligen i ett team, över broar, genom grindar, labyrinter som man skulle rygga igenom, över preseningar, under hinder och löslongering. Det var verkligen jättekul! Och man kan rida western med vanligt träns och en sadel.
Engels ridning jobbar man mycket att hästen ska ta bettet och tugga, den ska vara bärig, böjbar, arbeta med ryggen, arbeta igenom sig, hög och låg form, mycket med benen och jag tycker vi jobbar väldigt mycket med handen. Vi hoppar, vi rider dressyr, vi är väldigt noga med hästens form och att allt ska se så bra ut. Man jobbar tillsammans på ett helt annorlunda sätt!
Det är en väldigt stor skillnad på domhär 'grenarna' men jag som hållt på med båda måste jag säga att jag gärna skulle fortsatt med western för att man jobbade ihop på ett helt annat sätt som jag personligen tyckte var bättre. Jag brukar blanda ihop grenarna lite, på marken jobbar jag väldigt mycket på westernvis och på hästryggen lägger jag in lite också. Men engelsk ridning håller jag mig till men på marken är jag väldigt noga också !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0