Planer med Don

Tänkte skriva hur jag har tänkt att jobba med Don, hur jag tänker osv.
Ska först skritta han i 2-3 veckor så han får dels lite muskler och sen en lugn igångsättning, efter det ska jag börja jogga honom lite och ta det lungt. Känna han efter varje ridpass så han inte är värm och varje dag så han inte blir ansträngd.
När jag joggat honom i ca. 2 veckor ska jag se hur det ligger till. Om han känns okej ska jag börja galoppera honom korta sträckor och samt börja rida han lite på böjt spår i skritt och trav, mjuka upp han och rida loss sidorna lite. Ska jobba mycket på att han ska kunna ta bettet på ett bra sätt och arbeta. Ska även använda gummusnodd på han och den ska vara väldigt lös så han inte kan ha huvudet allra högst upp. Det ska bara vara där så inte jag drar han extra hårt i munnen så det blir lite mjukare och så det är ett mjukt stöd när han drar upp huvudet, alltså inte alls för formens skull utan bara att han inte ska gå så högt med huvudet för minsta lilla arbete.
Efter hand ska jag böja galoppera han mer och på böjt spår, börja rida lite bommar, travbommar och galoppbommar. Efter hand ska han gå upphöjda bommar och börja hoppa lite småhinder. Såklart efter hand kommer jag öka arbetet tills jag känner att det är lagom för honom.
Vi behöver massa tid att lära känna varann, det kände jag igår. Vi ska lägga mycket tid med varann både på marken och på ryggen. Vara mycket ute och gå och mysa, blanda arbete med det han tycker är kul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0