Hur tänker jag kring hästen i hantering?

Stallet är det inte alls många som tar upp, hur man hanterar hästen på marken och hur man bygger upp en relation med hästen. Alla kollar alltid att allt på ryggen stämmer, inte att allt på marken stämmer.
Jag tycker personligen att hanteringen på marken är viktigare än uppe på ryggen. Att skapa en relation med hästen, visa att du är ledare men på ett snällt sätt. Det kan hjälpa till mycket uppe på ryggen.
Ofta när jag tar in Twice gör jag halter och se ifall hon är med och lysssnar. Gör hon det - beröm, gör hon inte det - backa tillbaka henne och göra om det tills hon är med och lyssnar på mig. Hon ska inte gå på mig och hon ska gå i mitt tempo. Beröm när hon är bra, men slå aldrig din häst ifall den gör fel. Visa istället hur du menar och var övertydlig och ge beröm för minsta lilla rätt den gör. Då vet hästen att den inte behöver vara rädd för att göra fel, och den får beröm när den gör rätt!
Det ska inte kännas osäkert att vara med din häst i stallet, du ska känna dig trygg med hästen och det ska vara som en vän, inget hot. Det tar lång tid att bygga upp en bra relation, men när man har byggt upp den en bit så är det en härlig känsla! Det finns aldrig något stopp utan bara att bli bättre, men det krävs tålamod!
Det är verkligen otroligt viktigt med bra relation på marken också! Slarva inte med det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0