Ang. don

Tänkte berätta lite.
Don är väldigt svårriden och jag tänkte berätta lite varför och hur det har blivit så som det är.
Don är en häst som verkligen kräver sin ryttare. Om han inte trivs med en så skrittar han knappt, han taktar. Med hackamore så är han mycket enklare, då är han ganska lättriden om man säger så. Men meningen är inte att han ska gå på hacket, för vi ska rida han hela tiden nu på bett förutom vid uterittet. Han har för några år sen blivit sönderdragen i munnen, därför ska vi visa han att bettet inte är så hemkt ( han har en jättekänslig mun) och vi vill träna på att han ska gå i en bra form och det är mitt mål med han.
Vi ska träna jättemycket på att han ska gå framåt - neråt och komma igång med ryggen. Jag ska jobba mycket dressyr med han med mycket bommar så baken kommer igång.
Sen är han en häst som man måste lära känna ordentligt innan man kan rida honom riktigt bra, det måste vara en ryttare med stadig och mjuk hand och stilla skänklar eftersom han är så känslig för skänklen.
Så han ska jag lägga ner mycket tid på, Twice kommer såklart i förstahand men ja, hoppas ni förstår vad jag menar ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0